Služba o výměnách částí karoserie, které jsou přišroubované nebo přilepené (okna, dveře, blatníky, nárazníky apod.), je samozřejmostí. Chtěl bych Vám ale více přiblížit výměnu dílů, které jsou přímo součástí karoserie. To považuji za jednu z nejsložitějších oprav karoserie. Pokud je Vaše auto poškozené natolik, že nemá smysl aplikovat ani jednu z mnou nabízených oprav, musíme přistoupit
k odstranění poškozené části a jejímu nahrazení za novou. Existují tři metody. S těmito metodami mám velmi bohaté zkušenosti z Německa. Pracoval jsem tam pro firmu, která v 80% opravovala auta pro pojišťovny – v těchto případech na chyby neexistuje prostor a výsledná oprava musí být maximálně kvalitní a splňovat všechny normy.
Dle mého názoru je velmi důležité vědět, že povrchové plechy automobilů, které tvoří tvar neboli krásu auta, nenesou odpovědnost za bezpečnost Vašeho vozu.
To si mnoho lidí myslí. Jedná se ale pouze o povrchový díl,který udává tvar (aerodynamiku) vozu. Zásadní bezpečnost samotné karoserie se skrývá pod povrchem, kde výztuhy a kostra zajišťují Vaše bezpečí. Z toho vyplývá, že když máte auto odřené o zídku, sloupek nebo podobné menší poškození (nejedná se o hluboké poškození výztuh a kostry vozu), nemusíte se obávat, že auto ztratilo své
bezpečnostní prvky nebo je nějak víc nebezpečné při nehodách.
Neodmyslitelnou součástí opravy karoserie je lakování, které neprovádím osobně, ale skrze svého smluvního partnera. Ten vždy profesionálně splní všechny mé požadavky.
Spotřeba času na výměnu dílu/dílů je velmi individuální, v průměru se jedná o 1-2 týdny.
Klasická metoda svařováním aut s železnou karoserií – nejvíce rozšířená
Poškozený díl karoserie se vyřízne, odvrtá, odlepí a nahradí se novým. Přitom je velmi důležité dodržet veškeré kroky tak, aby po svařování plechů seděly všechny mezery a výšky s ostatními díly vozu. To je mnohdy velmi náročné. Kvůli roztažnosti kovu při svařování to v praxi znamená počítat s tím, kam se mi svařovaný (plechový) díl při práci pohne. Jedná se někdy i o setiny milimetru.
Přitom veškeré spáry musí sedět a díl musí lícovat se všemi ostatními.
Používaná metoda svařováni je Mig/Mag.
Druhá metoda pro vozy, které mají hliníkové části karoserie
Samotný princip je velmi podobný, ale zahrnuje jiný způsob svařování metodou
TIG/WIG. Dochází zde také k větší spotřebě materiálu a času. Samotný proces a nářadí k tomu potřebné může nabídnout jen pár společností v celé České republice. Mezi ně patří i Mafia Cars.
Třetí možnost opravy vozu je velmi specifická a používá se pouze v určitých nejmenovaných automobilkách dle jejích požadavků.
Předem upozorňuji, že již nespolupracuji s pojišťovnami a tím pádem tuto možnost nenabízím. Pro úplnost informací kolem oprav karoserií bych to tady ale rád uvedl:
Podle pravidel některých prémiových značek automobilů se jedná o použití speciálního 2K lepidla. V daném spoji dílu s karoserií nesvařujeme, ale podložíme mezikus z vnitřní části plechů, které tím spojíme speciálním lepidlem. Po jeho vytvrdnutí je spoj velmi pevný. Všechny styčné plochy nového dílu jsou usazeny taktéž na toto speciální lepidlo a zajištěny unikátními nýty lisovanými pod vysokým tlakem. Vše tedy probíhá absolutně bez svařování.